ECOSS són unes jornades internacionals que exploren les connexions entre les arts escèniques, les xarxes digitals i la telefonia mòbil amb l’objectiu d’esdevenir un motor d’innovació creativa i pensament contemporani. Desafiant les narratives convencionals, presenta un apropament als nous llenguatges escènics i als territoris de transversalitat en expansió a través dels mitjans digitals.
ECOSS és una reflexió sobre el concepte d’espaialitat en forma d’experiència artística que replanteja la consciència sobre els nostres límits, “en un planeta cobert per una capa invisible però molt activa de connexions entre persones de diferents cultures, idees i formes de percebre la vida. Les arts vives, en format distribuït multinodal, reflecteixen les possibilitats de les xarxes digitals i la composició en temps real mitjançant internet entre diversos nodes remots.” Kònic.
ECOSS desafia les narratives convencionals i presenta un acostament interactiu als nous llenguatges escènics i als territoris de transversalitat en expansió, on la tecnologia se’ns presenta com una via per reinventar les arts vives. Una cultura digital inèdita, inclassificable i visionària que propicia la trobada de l’inesperat.
ECOSS és una iniciativa de Kònic Thtr, una plataforma amb base a Barcelona amb una reconeguda trajectòria en projectes fronterers entre la dansa, la performance, i els nous mitjans digitals.
18 octubre. Horari: 17:00 – 18:30
Presentació – Demo
BINOMIS. TROBADES ENTRE LLENGUATGES INESPERATS
Dues demo-conferències interdisciplinàries que compartiran amb l’audiència diferents conceptes i reflexions a través de la pràctica de dramatúrgies contemporànies, basades en una constant dialèctica entre el cos i el cos virtual. Dues obres que qüestionen els límits entre la ficció i la realitat, la construcció social del cos i la relació amb les noves tecnologies. Com afrontem la trobada entre el so, el moviment, la llum, les imatges, els objectes, els cossos, la tecnologia… des del punt de vista dramàtic i tècnic? Presentarem dos treballs que emergeixen de la hibridació de disciplines i de la simbiosi de la dansa amb les arts digitals.
Projectes participants:
En base a aquests conceptes, el col·lectiu n_n ha desenvolupat una sèrie de sensors modulars que ens permeten captar el moviment del cos en temps real per a modificar, dialogar i interactuar tant amb so com amb una sèrie de artefactes robòtics que imiten el moviment del cos.
El sistema cinestèsic corpori s’ubica i nosaltres amb cinestèsia ens preguntem on es situa el cos humà, la tecnologia i la relació de tots dos, ja sigui de forma aïllada individual o en un entorn social.
A càrrec de la companyia n_n
El col·lectiu ene_ene està format per artistes que creuen els seus diferents coneixements disciplinaris per a la creació de peces que es troben en els límits de l’art electrònic, la performance i la instal·lació.
Acció mantinguda que es recolza en el moviment per interactuar amb el so. Sembla un sol però no ho és. La intenció és habitar un grau d’horitzontalitat on el moviment d’un cos doni pas al moviment de tots els altres objectes que es troben en l’espai, deixant que aquesta afectació mútua compongui un ambient sonor. L’única base sòlida del treball és el líquid:
Surar és caure en sostingut, fer emergir una xarxa de resistències i noves superfícies de vulnerabilitat. Com l’aigua, que no sosté res que no floti i acull el que s’enfonsa. Una forma d’estar. Moure per entendre les coses, entendre moviments per estar. Formar coses per moure, estar per fer formes, aturar per estar entenent. Estar entenent aturades, estar movent-se coses, estar parant formes. Una compostura disposada a caure.
20 octubre. Horari: 17:00 – 18:30
Taula de Debat
ESCENA TELEDISTRIBUIDA. ÚS D’INTERNET PER A LA DANSA EN XARXA
Una taula rodona amb convidats especialitzats en obres en format tele-distribuït i multinodal, que reflecteixen les possibilitats de les Xarxes Digitals i la composició via streaming entre diversos nodes remots.
La tecnologia digital continua modelant les nostres vides, pensaments i relacions. Cada creació híbrida és una oportunitat per qüestionar l’ús de les tecnologies digitals, explorar i escenificar la dimensió creativa de l’ésser humà enfront del món actual. Nous plantejaments i paradigmes que ens acosten a una inesgotable riquesa de nous llenguatges, nous conceptes i noves dramatúrgies.
Participen:
Vivian Fritz Roa, coreògrafa, Doctora en Arts de l’espectacle i autora de “Cuerpos celestes”, especialista en dansa contemporània i escena digital. Treballa en cursos i projectes d’investigació-creació a la universitat d’Estrasburg. Les seves investigacions, creacions i ensenyament es focalitzen en l’emergència d’una dansa contemporània amb ús de tecnologies digitals, principalment la internet i dispositius audiovisuals i interactius.
Jean-Marc Matos, Director i coreògraf de la Companyia francesa K. Danse. Treballa en l’àmbit de l’escriptura de dramatúrgia interactiva i col·labora amb projectes que tenen una dimensió participativa que qüestiona les relacions entre espectadors, ballarins i medi ambient, com per exemple Metaphorá, Narcissus Reflected, RCO, BodyFail o la companyia K. Danse.
Rosa Sánchez. Coreògrafa de dramatúrgies de cossos medials. Directora artística de Kònic Thtr, una plataforma artística dedicada a la creació contemporània en la confluència d’art i noves tecnologies, Les investigacions de Kònic Thtr han suposat, durant més de dues dècades, importants aportacions en aquest àmbit de la creació contemporània.
Modera:
Roberta Bosco, periodista especialitzada en art contemporani i cultura digital. Des de 1998 escriu regularment al diari EL PAÍS. És corresponsal des d’Espanya d’Il Giornale dell’Arte, la principal revista d’art italiana. Ha comissariat diverses exposicions d’art electrònic i digital, la més recent Aproximacions creatives a la Col·lecció Beep d’Art Electrònic.