30 i 31 d'octubre
Places limitades. Seminari impartit en anglès
Seminari de dos dies impartit per Cristina Farinha adreçat a gestors, productors, distribuïdors i artistes vinculats a les arts escèniques, i a tot aquell que estigui interessat en la mobilitat d’artistes en un context europeu.
La mobilitat és un recurs important per als artistes i professionals del sector cultural i creatiu. No obstant això, els obstacles per a la seva circulació a l’espai europeu segueixen desafiant les seves pràctiques i perfils professionals. En aquest àmbit, la construcció de xarxes i plataformes comuns és essencial per tal d’aconseguir economies d’escala i per compartir recursos.
El dret a circular dins la UE hauria de ser un avantatge per als artistes. Podria significar, no només més feina disponible y més llibertat per dur-la a terme, sinó també una major comunicació i interacció amb altres cultures i procedències. D’altra banda, la mobilitat en les arts pot ser una oportunitat per què la UE actuï per assolir un mercat interior i la lliure circulació de treballadors, béns i serveis. També per què actuï com a promotora de la diversitat cultural i la ciutadania europea. Oenegès culturals i la UE posen de relleu la baixa mobilitat a Europa, causada per les nombroses barreres administratives, polítiques, econòmiques i culturals, i reclamen la seva promoció.
No obstant això, la mobilitat dels artistes i professionals creatius és difícil de controlar: manquen dades fiables a escala europea que evidenciïn els mites de la mobilitat a l’Europa actual. Per tant, ens hauríem de qüestionar el perfil socio-demogràfic dels treballadors mòbils, juntament amb les seves motivacions i resultats, així com fer mapes de les direccions, les pautes dels fluxos i enumerar els obstacles.
Les arts, caracteritzades abans com una activitat professional atípica, apareixen avui en dia, a causa de diversos canvis en el mercat laboral, com una mena de laboratori per estudiar i proporcionar directrius per a altres àmbits de l’ocupació. Però aquests nous canvis impliquen reptes pels artistes com a professionals, demanant noves competències i una reformulació del currículum de les arts.
Objectius del seminari
Programa
1. Som lliures per moure’ns?
2. L’art com a laboratori? La mobilitat com a oportunitat per a les arts escèniques
3. Qüestionant la mobilitat en les arts a Europa
4. Polítiques i eines per a la promoció de la mobilitat
Metodologia i eines
Nascuda el 1973 a Porto, Portugal. Doctora i investigadora de l’Institut de Sociologia de la Universitat de Porto, especialitzada en arts, cultura, comunicació i legislació laboral. Ha treballat des de l’àmbit local i regional a nivell europeu amb diverses institucions i xarxes internacionals.
Cristina Farinha està interessada en les polítiques culturals, més particularment en l’enfortiment del paper de la cultura en la governança i en el desenvolupament, la promoció de la cooperació cultural i la mobilitat internacional, i el desenvolupament de capacitats i la coordinació dins del sector cultural i creatiu.
És directora general d’ADDICT, Agència per al Desenvolupament de les Indústries Creatives des d’abril de 2012.
Temporada: 2013-2014
30 i 31 d'octubre
De 16:30h a 18:30h
Sala 'el carmen'
10€