Joves, instituts, dansa i territori!
Versió Ciutat Dansa és un programa pilot que impulsen l’IMEB (Institut d’Educació de Barcelona) i el Mercat de les Flors. S’adreça a alumnat de secundària i batxillerat d’instituts públics de Barcelona i neix de la necessitat de donar continuïtat al projecte ja consolidat Tot Dansa. Versió Ciutat Dansa promou la dansa en el territori, vinculant els centres educatius amb entitats, equipaments públics i espais de l’entorn. Un treball en xarxa que culmina en espectacle a peu de carrer: una coreografia liderada per un coreògraf/a de renom.
S’inicia amb la voluntat de possibilitar un arrelament de la dansa als instituts, consolidant una certa pràctica artística en processos dirigits per coreògrafs, afavorint la relació amb el territori, la cohesió social, la interdisciplinarietat dels aprenentatges i la innovació educativa. El programa preveu una intervenció directa amb l’alumnat a l’espai urbà proper a l’institut, amb unes sessions d’assajos i un espectacle final.
Antecedents
La Direcció de Promoció Educativa, a través del programa de Dinamització Cultural de l’Institut d’Educació, va iniciar el programa del TOT DANSA, dirigit als instituts públics de secundària de Barcelona. És a partir de la creació de la xarxa que es va formar al voltant d’aquest projecte, de les complicitats de les tres institucions implicades –l’Institut del Teatre, el Mercat de les Flors i el propi Institut d’Educació– que es configura un projecte amb característiques específiques dins de la conjunció del món de la dansa i el món educatiu, síntesi inèdita en el seu moment. Aquestes característiques van donar lloc al projecte Tot Dansa actual
El programa actua en diferents àmbits:
- – Formació del professorat en dansa contemporània, un projecte educatiu i de pràctica artística que prioritza el procés. Formació a càrrec d’una direcció coreogràfica professional de renom i el seu equip.
- – Intervenció amb l’alumnat dels instituts, per part de l’equip de formadors conjuntament amb el professorat dels instituts.
- – Creació d’una coreografia comuna que finalment l’alumnat dels diferents instituts representen en un acte final al Mercat de les Flors.
- – Acompanyament de música en directe per l’espectacle final, per part de formacions de les escoles municipals de música
Per què el Versió Ciutat Dansa?
Hi ha instituts que, tot i mantenir el seu interès, ja no poden inscriure’s en el Tot Dansa, ja que hi han participat durant dos cursos, amb un background de professorat, que té un certa experiència de formació en el món de la dansa contemporània i que han desenvolupat processos dirigits per coreògrafs professionals reconeguts. La seva participació en el programa els ha permès una primera implementació de la dansa a les aules dels seus instituts, obrint-los així a possibilitats i eines pedagògiques d’innovació.
Per aquests motius proposem fer un pas més, acompanyant aquest procés i situant-lo a l’espai públic, a la ciutat com a territori. Continuant amb la implicació del professorat, dirigit també a l’alumnat i obrint-lo a la seva comunitat i entorn més proper, en un nou projecte: Versió ciutat dansa
Així, en aquells centres que ja han desenvolupat dos cursos amb el Tot Dansa es continua amb un acompanyament d’un tercer curs des d’una proposta territorial i d’expansió comunitària.
La voluntat, és que aquest acompanyament permeti una autonomia del centre i la viabilitat d’un projecte que hauria d’arrelar-se i prendre cos, ja des del territori, el barri i el districte.
Idees clau
Versió ciutat dansa és una experiència pilot que possibilitarà un arrelament de la dansa als instituts, afavorint la relació amb el territori, la cohesió social, la interdisciplinarietat dels aprenentatges, la innovació educativa.
Dansa i territori
La dansa a la ciutat, a l’espai públic: permet que l’adolescent integri l’espai, se’l faci seu, on l’arquitectura urbana i l’entramat espaial és un estímul per desenvolupar el seu discurs. És una forma de resignificar l’espai. Una peça a l’espai públic depèn de la realitat, d’allò quotidià, de la immediatesa.
Per l’alumnat: desenvolupar un treball a la ciutat, a l’espai públic, proper a l’institut, afavoreix que pugui descobrir aquest entorn de proximitat de forma diferent, a través de la dansa, amb una intervenció des del cos a l’espai públic, en un entorn que ofereix enormes possibilitats artístiques, i que afavoreix que els i les joves esdevinguin subjectes actius del seu propi aprenentatge, amb un treball sobre l’espai i el cos.
Pel professorat: és un pas més que possibilitarà la dinamització de la dansa als instituts i eixamplarà els recursos pedagògics de la dansa a l’educació.
Dansa i cohesió social
La dansa és una activitat artística, una eina que esdevé una oportunitat que genera cohesió social, comporta un nexe o lligam entre les persones implicades des de la inclusió i la diferència. Possibilita que cadascú s’expressi –amb l’altre- a partir de les pròpies capacitats innates.
L’adolescent es troba en una recerca de la seva identitat. Vol arribar a ser subjecte de si mateix i de la seva vida, però és encara depenent dels altres, (família, amistats, entorn…) i assisteix a un canvi constant del seu propi cos, en el que sovint no s’hi troba a gust.
La dansa contemporània propicia que pugui crear artísticament –amb l’altre- des de lo simbòlic, en el que pot dir i dir-se des d’un llenguatge corporal, transformar la pròpia creació i evolucionar en la seva producció. És en aquesta seqüència que el subjecte és l’eix bàsic que va construint la seva identitat, a través de la creació.
Dansa i acció comunitària
La intervenció es durà terme:
- – A l’espai públic de la ciutat: arquitectura urbana, parcs, places, centres cívics,… en funció de cada barri i districte.
- – En esdeveniments del territori: festa major, festes culturals, jocs florals, dia internacional de la dansa, activitats i esdeveniments puntuals de cada barri,…
- – En un treball en xarxa. Propiciar la participació dels altres instituts del districte, i del projecte, de les entitats territorials, educatives, esportives, del lleure, AMPA,… com a agents actius i compromesos en la comunitat. També es contempla que els instituts participants puguin anar a veure les representacions finals dels altres instituts que participen en el projecte del Versió ciutat dansa.
La dansa contemporània a l’educació secundària
Com a activitat artística i cultural, la dansa contemporània:
- – Afavoreix les competències bàsiques per aprendre a ser, ajudant a construir la identitat de la persona jove, actuar de manera autònoma, a pensar i comunicar, a descobrir i tenir iniciativa, a conviure i habitar el món.
- – Facilita la construcció de l’aprenentatge com a activitat social en la realitat de l’entorn que ens envolta.
- – Afavoreix la identificació de les possibilitats que ofereix la proximitat i el territori respecte a l’activitat artística i cultural.
- – La dansa és una eina integradora de les diferents àrees del currículum de secundària i pot esdevenir un eix vertebrador i des d’una vessant interdisciplinària del currículum: educació artística, educació física, llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura, anglès i altres llengües estrangeres, coneixement del medi natural, social i cultural, educació per al desenvolupament de la persona i la ciutadania, matemàtiques, …
Dansa i innovació educativa
Entenem que el projecte reuneix elements claus d’innovació educativa, dins d’un paradigma de dimensió creativa. Innovació aplicada a canvis metodològics en la pràctica docent.
Carbonell Sebarroja, J. (2008) apunta que són indicadors d’innovació educativa els projectes que tenen en compte:
- Èmfasi en la cooperació i democràcia participativa
- Compromís amb la transformació escolar i social
- Vinculació estreta amb l’entorn
- Concepció integrada i globalitzada del coneixement interdisciplinar i transversalitat
- Lluita per la igualtat social
- Articulació entre procés i producte
- Respecte a la individualitat.
Objectius
- – Descobrir i establir un lligam amb el territori, l’entorn de proximitat de forma diferent, a través de la dansa, amb una intervenció des del cos a l’espai públic, en un entorn que ofereix enormes possibilitats artístiques, i que afavoreix que els i les joves esdevinguin subjectes actius del seu propi aprenentatge.
- – Promoure la cohesió social i la inclusió de tots els membres del grup com a elements únics i amb una funció important dins del grup.
- – Afavorir la socialització i promoure el treball en equip cooperatiu, la responsabilitat i importància de tots i cadascun dels individus del grup a l’hora de la consecució i valoració dels resultats conjunts.
- – Treballar la consciència del propi cos i del propi espai, així com la consciència del cos i de l’espai de l’altri, com a eina relacional amb un mateix i amb els altres.
- – Desvetllar els interessos artístics i cultural als centres educatius
- – Promoure la dansa com una activitat educativa, una eina integradora, socialitzadora, de cohesió social i comunicativa als centres de l’Educació Secundària.
- – Aconseguir que pas a pas, els recursos pedagògics i educatius que la dansa ofereix, siguin treballats i assumits pel centre i des del centre com una eina transversal i d’innovació educativa.
- – Donar nous recursos didàctics al professorat dels Instituts, per tal d’afavorir la seva tasca a través de la sensibilització de l’alumnat en el camp artístic.